Informe


DE L’ASSEMBLEA EUETIB PER LA JUNTA D’ESCOLA EXTRAORDINÀRIA
21 de Juny de 2012

D’on venim?

Aquest any l’EUETIB ha esdevingut una força mobilitzadora més, en la comunitat universitària, després d’un període de nul·la activitat reivindicativa en aquesta escola. Amb la creació de l’assemblea EUETIB amb la voluntat d’agrupar tota aquella gent que organitzada a la delegació d’estudiants o fora d’ella, pretenia obrir un espai de reflexió, informació, conscienciació i finalment mobilització davant les retallades socials i en particular davant les mesures d’atac al model d’universitat pública i universal.
Arribem a final de curs amb ni més ni menys que 4 vagues a la universitat pública. Dues de només estudiantils, 17 de novembre i 3 de maig. Una d’elles conjuntament amb la resta de la comunitat universitària, el passat 29 de febrer. I finalment el passat 22 de maig una vaga històrica i inèdita en l’època post transició, per haver assolit la fita de posar en comú les lluites per una educació pública i de qualitat en tots els sectors de l’educació: professorat, mestres, estudiantat, pares i mares, personal d’administració i serveis; de tots els nivells de l’educació pública: 0 a 3 anys, educació infantil, primària, secundària i superior; i a nivell de tot l’estat espanyol.
Després de tot aquest llarg llista de mobilitzacions, podria semblar que no ha servit de res perquè les mesures més dures han vingut amb el Reial Decret 14/2012 de finals de curs. Tot i no haver aconseguit tirar enrere aquestes mesures, hem fet unes quantes coses molt importants per en un futur poder revertir la situació. Primer de tot, hem passat de la resignació i l’equivocadament sentiment de culpa a la mobilització i la indignació. En segon lloc, ens hem organitzat i hem aconseguit traspassar les fronteres de les nostres escoles perquè la lluita és comuna i la solució també ho ha de ser. I en tercer lloc, hem aconseguit una major conscienciació social que ha portat a plantejar col·lectivament una proposta tant contundent però alhora necessària, com és la proposta que avui debatem.
Hem arribat al punt de dir prou, de dir que la solució no passa per precaritzar el treball del personal docent i investigador, que la solució no vindrà d’acomiadar al personal d’administració i serveis i que la solució, definitivament no vindrà d’expulsar via les capacitats econòmiques als i les joves universitàries d’aquest país.

Marc actual
Encara que el rector de la UPC i la generalitat intentin tirar pilotes fora donant la responsabilitat al Ministeri, el cert és que les retallades ja van començar amb aquestes institucions al capdavant des de fa molt temps. Aquí en tenim una mostra:

Àmbit: Generalitat de Catalunya
Acció: Nou model universitari català (previ al RD, aquí les retallades van començar abans, presentat: Juny de 2011)
Font: http://www.gencat.cat/economia/ur/sur/nou_sistema_universitari/index.html

Àmbit: Universitats
Acció: Pla de Viabilitat Econòmica UPC (aprob. el 09/02/2012)
Font: http://www.upc.edu/bupc/hemeroteca/2012/b136/02-02-12.pdf

Totes aquestes mesures que ja eren prou doloroses per si soles, el Govern Espanyol no ha volgut ser menys que el Català i ha posat la gota que ha fet bassar el got. El Real Decreto-ley 14/2012, resumit a continuació.

Real Decreto 14/2012
Títol complet: : Real Decreto-ley 14/2012, de 20 de abril, de medidas urgentes de racionalización del gasto público en el ámbito educativo.

Font: BOE del Dissabte 21 abril 2012.
http://www.boe.es/boe/dias/2012/04/21/pdfs/BOE-A-2012-5337.pdf

Aquí citem textualment el resum fet a la nota de premsa que va publicar el mateix Ministeri.
http://www.educacion.gob.es/horizontales/prensa/notas/2012/04/20120419-universidades.html

Se han propuesto algunas medidas de racionalización del gasto público en el ámbito educativo. El Ministro ha señalado que estas medidas de racionalización del gasto no son la reforma educativa del Gobierno. Pero sí van a permitir que las Comunidades Autónomas hagan los ajustes necesarios en el sistema de financiación universitario para asegurar su sostenibilidad. En este sentido, muchas de estas medidas son de carácter dispositivo. Cada Comunidad podrá modular la aplicación de estas medidas dependiendo de su situación financiera. Se fijan las medidas que afectan a las enseñanzas universitarias:


1. Aproximación de precios públicos de servicios académicos de Universidades al coste efectivo


matricula
(% del precio real/1ECTS)
Grado y Máster habilitante
15-25%
30-40%
65-75%
90%-100%
Máster no habilitante
20-50%
20-75%

El grado de aplicación dependerá de cada Comunidad Autónoma.


2. Racionalizar número de titulaciones de grado exigiendo un número mínimo de alumnes.

Esta medida tiene por objeto actuar sobre la dimensión mínima de una oferta “viable”, es decir, sobre el número mínimo de alumnos que ha de tener una titulación. Esto lo fijarán las Comunidades Autónomas en diálogo con las Universidades. Hay que tener en cuenta varios datos: Casi el 30% de los títulos comienza con menos del nº mínimo de alumnos para garantizar su viabilidad económica (50 alumnos).
España cuenta con 79 universidades y 236 campus, que ofertan 2.413 grados universitarios, 2.758 másteres y 1.680 doctorados. Existe un excedente de oferta de enseñanza universitaria que la CRUE cifró en el curso 2008/2009 en más del 13%.


3. Régimen de dedicación del profesorado universitario


El profesor universitario tiene una doble función: la docente y la investigadora. Por ello se propone adaptar el régimen de dedicación según el profesorado tenga una especialización (docente e investigadora), como demuestra que sólo el 50% del mismo tenga reconocido un sexenio (tramo de investigación) vivo.

Funcionario docente sin sexenio en activo o vivo
24 - 32 ECTS
Funcionario docente que mantiene los sexenios activos o vivos
24 ECTS
Funcionario que acredite un sexenio de excelencia
16 ECTS

4. Incorporar el principio de estabilidad presupuestaria a las Universidades

Se trata de diseñar un sistema que garantice la estabilidad presupuestaria de las universidades, no sólo en el momento de elaborar el presupuesto sino también en la liquidación del mismo. Se establecerá además un sistema punitivo para aquellas universidades que incumplan, a cargo de las CCAA.

5. Limitación de incorporación de personal de nuevo ingreso en las Universidades

Los nuevos ingresos deberán acomodarse a lo que al efecto disponga la normativa básica sobre Oferta de Empleo Público.

Efectes

Aquestes mesures atempten contra el model d’Universitat pública i universal que defensem, vulnerant els següent principis: 

1. la igualtat d’oportunitats en el accés a la Universitat.
(Pujada de taxes, discriminació de las persones extracomunitàries, absència d’una política eficaç de beques).

2. la qualitat docent y dels serveis universitaris.
(Ratios inassumibles; desaparició de seminaris, tallers, pràctiques; imposició de criteris i interessos empresarials en front als docents).

3. La situació laboral de plantilles de profesors, investigadors i PAS. 
(Acomiadaments y rebaixes salarials indiscriminades, augment de la càrrega docent del professorat, amb la conseqüent reducció de personal; precarització de les plantilles d’administració y serveis; bloqueig del relleu generacional del professorat congelant les promocions de nous doctorands, investigadors i professors i desaprofitant la seva formació).



Objectius


0 - Derogació del RD 14/2012, perquè és un atac directe al model d’universitat pública i universal. 
- Aquest ha de ser un objectiu i també un mitjà per assolir d’altres fites en un futur a mitjà i llarg plaç.

I - Lliure accés a la educació universitària.
- Establir unes taxes assequibles per tothom, no a la discriminació econòmica. 
- Fomentar un bon sistema de beques, accés a la universitat de les rentes baixes. 
- No discriminar en funció de l’origen, no a la estigmatització dels extracomunitaris.

II - Finançament públic.
- Potenciar una universitat amb gestió i finançament públics, independent dels interessos privats, per garantir que la universitat conservi la seva funció d’ascensor social i de garant de la igualtat d’oportunitats.
- Establir les mesures pressupostàries segons criteris socials i educatius, no en funció d’exigències dels mercats financers.

III – Qualitat docent.- Garantir un Pla d’Estudis en funció de criteris educatius i socials, que defugi la persecució d’objectius de mercat imposats per les empreses privades. Establir que aquest pla sigui el que defineixi el pressupost docent i no pas que ho facin els objectius empresarials.
- Fomentar una bona carrera acadèmica i professional i una renovació del professorat, així com un sistema d’investigació que asseguri la formació continuada i la col·laboració entre membres de la comunitat universitària (estudiantat, investigadors, professorat, becaris...). Perseguir la qualitat docent mitjançant la valoració del professorat no només per la seva tasca investigadora sinó també per la seva tasca docent.
- Aturar els acomiadaments o no renovacions de contracte del PDI, perquè implica una dràstica rebaixa de la qualitat en la docència deguda a l’augment de la càrrega docent i l’augment de les ratios estudiants/professors que fa impossible un sistema de treball continuo en pràctiques i grups de treball.

IV - Bon funcionament UPC-EUETIB- Evitar la reducció de la plantilla de PAS, ja que aquesta reducció provoca un empitjorament dels ja de per si malmesos serveis universitaris i que a la nostra escola són totalment insuficients comparats amb la resta de la UPC.

Treball realitzat
Després de l’escenari de mobilització i conscienciació social explicat a la introducció, arribats a final de curs i amb la necessitat de duu a terme alguna acció per aturar les mesures del Real Decreto 14/2012 des de l’associació d’estudiants l’EUETIB (que engloba delegació i assemblea), comencem a treballar amb un seguit de propostes conjuntament amb d’altres escoles de la UPC i de la resta d’universitats públiques catalanes.

Recollim un miler de signatures i les presentem juntament amb una resolució a la Junta d’Escola, contra el Reial Decret i demanant la no pujada de taxes al President del Consorci de l’Escola Industrial, el Sr. Director General d’Universitats. Així mateix, la resolució incloïa també la petició a la UPC i per extensió al CEIB, de que no hi haguessin acomiadaments o no renovacions de contractes en el personal docent i investigador o en el personal d’administració i serveis de l’escola.

No conformes amb la no resposta del President del CEIB a la problemàtica plantejada, plantegem la possibilitat de seguir els passos de d’altres escoles de la UPC (ETSEIB, ETSAB, EPSEB i ETSAV) en el sentit de proposar l’ajornament de les actes d’avaluació acadèmiques. Realitzem un parell d’assemblees amb més de 150 estudiants cada una, per tal de informar i debatre la proposta, que conclou amb la celebració d’una referèndum a tot l’estudiantat. En el citat referèndum s’acorda preguntar a l’estudiantat la seva opinió sobre la següent pregunta:

“Estàs d’acord en l’ajornament de les actes d’avaluació acadèmiques de manera indefinida pels estudiants que s’hagin de matricular l’any que ve?”

La pregunta per tant exclou als estudiants que acaben la carrera i per tant la proposta és que se’ls fes una excepció i se’ls donés el títol amb normalitat. El referèndum es fa via atenea per evitar problemes de desplaçaments (degut a que ja no hi ha classes) i s’envien nombrosos correus a tot l’estudiantat informant sobre la celebració d’aquest. Els resultats finals donen un aprovat majoritari a la proposta (60,4%) i per tant l’associació d’estudiants mitjançant els representants a la junta d’escola decideix demanar la sessió extraordinària que avui ens atent.

Extensió
A continuació, s'adjunta una referència d'algunes de les assemblees i col·lectius que estan en mobilització per les mesures que estan prenent els governs Espanyol i Català en relació a l'educació pública, i al procés de destrucció dels serveis públics del país:

MARC D’EDUCACIÓ


-Escoles bressol indignades http://escolesbressolindignades.wordpress.com/
En lluita des d'Octubre de 2011. Han organitzat diverses Vagues així com multitud d'activitats i concentracions.

-Assemblea Groga http://lapublicaesmou.blogspot.com.es
En lluita des d'Octubre de 2011. Han organitzat diverses tancades, cassolades i concentracions, així com han organitzat diverses vagues.

-Assemblea de la Comunitat Educativa
Coordinadora d'assemblees (de centres, d'AMPES, de barris...) dins el marc de l'educació. Ha convocat mobilitzacions pels dies 12 de Juny, 31 d'Agost, i per l'inici del curs vinent.

MARC ESTATAL

-Toma la Facultad (Madrid) http://tomalafacultad.net/
Coordinadora d'assemblees universitàries a Madrid.

-Sevilla para http://sevillapara2012.blogspot.com.es/
Coordinadora d'assemblees Universitàries de Sevilla

-Toma la uni (Zaragoza)

-Uni Indignada 15m

-SoyPublica

MARC D’UNIVERSITATS

-PUDUP (Plataforma Unitària en Defensa de l'Universitat Pública)
http://reconstruimlapublica.wordpress.com/
Coordinació d'assemblees, sindicats i col·lectius universitaris. Han convocat nombroses vagues universitàries com les del 17N de 2011 (20.000 persones) o la del 29F de 2012 (80.000 persones).

-Coordinadora d'Assemblees de Facultat UAB http://cafuab.wordpress.com/

-Acampada UPF_ Coordinadora de la UPF http://acampadaupf.wordpress.com/

-Assemblea de Facultats Ub Raval (En lluita des de desembre de 2010)

-Assemblea Mundet http://mundetesmouub.wordpress.com/

-Assemblees UB
Antropologia, Belles Arts, Biologia, Econòmiques, Física i química, Farmàcia, Dret i Polítiques, Ciències de la Salut .

-Assemblees UPF
Economia, Humanitats

-Assemblees UAB
Polítiques i sociologia , Ciències i bio-ciències

MARC UPC


-UPC en Lluita http://acampadaupc.wordpress.com/

- Assemblea ETSAB Aprovat el no tancament d’actes per la Junta d’Escola.

-Coordinadora UPC

-Coordinadora Diagonal

-Assemblea EPSEB http://epsebenlluita.blogspot.com.es/
Constituïda el 31 de Gener de 2012. Treballant sobre el no tancament d'actes. Al referendum pel no tancament d’actes va guanyar el SI per un 92% de vots a favor (entre PDI, PAS i estudiants). Pendent de votar a junta d’escola.

-Comunitat ETSAV http://comunitatetsav.wordpress.com
Han realitzat un referèndum sobre el no tancament d'actes, participació del 50% de l'escola (84% si, 13% no) pendent de votar en junta d'escola.

-Assemblea ETSEIB http://assembleaetseib.wordpress.com/
En lluita des del maig de 2011. Han realitzat un referèndum sobre el no tancament d'actes, participació del 35% (55%si, 45%no). No tancament d’actes aprovat per la Junta d’Escola.

-Campus Baix Llobregat en Lluita
Estan treballant sobre el no tancament d'actes.

-Assemblea Terrassa UPC

Mesures
Són accions que, un cop proposades i aprovades en assemblea, ens permeten pressionar i provocar una reacció i anar acostant-nos una vegada darrere l'altra als objectius finals. Dins d'aquestes mesures, diferenciem:

- simbòliques, accions puntuals i reivindicatives que tenen com objectiu la difusió de les nostres propostes i despertar consciència social.

- administratives, accions que alteren el funcionament intern de l’escola y busquen exercir una pressió directa sobre les institucions públiques.

Cal destacar que una tipologia no exclou a l'altra. No obstant això, donada la particularitat de la situació i la banalització a què es veuen sotmesos els actes simbòlics per part de la jerarquia institucional, cal que es duguin a terme mesures que exerceixin una pressió administrativa, en aquest cas sobre les institucions que componen l'educació pública. En aquesta línia, anem a obrir diverses vies de pressió amb responsabilitat en els estudiants, però la que presentem a la Junta implica tota la comunitat escolar.
  
Desenvolupament de la mesura proposada a la Junta d’EscolaMolt propers al final del curs acadèmic, cal proposar mesures immediates, que permetin entrar en un procés de negociació cap a la paralització del Reial Decret. Per les condicions de temps i per la pressió administrativa que necessitem, s'ha considerat i votat com a la més eficaç, modificar el tancament de les actes del curs 2011-12.



PER QUÈ LA PARALITZACIÓ DEL TANCAMENT D’ACTES?
· Resposta en bloc: Implica unitat institucional degut a que es requereix de l’aprovació de la Junta d’Escola, en la que estan representats tots els sectors de la comunitat universitària
· Prolongació del tancament del curs: Guanyes temps per seguir treballant en el resta de mesures.
· Paralització de l’aplicació del R.D: No tancar aquest curs impossibilita la matriculació del següent i per tant el retràs de l’aplicació del RD.

COM ES PARALITZEN LES ACTES?
Ens emparem en la complexitat administrativa del procés per evitar represàlies: 
· En primer terme, existeix un marge temporal (curs acadèmic) dintre del qual ens movem sota l’empara de la legislació. 
· La junta d’escola pot acordar endarrerir el tancament d’actes fins la propera junta, i allargar al màxim la seva data, de tal manera que recaigui la responsabilitat en aquesta.
· Una vegada es finalitzi el plaç, aquest es pot retardar administrativament mitjançant diverses mesures: impugnar massivament les actes, presentar-les davant notari en lloc de penjar-les a PRISMA, de manera que s'hagi fet la feina però sense complir les maneres administratives de fer-ho que no estan escrites en cap normativa.
· Encara que el rector hagi enviat l'e-mail als professors dient que si no tanquen actes no cobraran, no hem trobat en quina norma s'empara ja que en la normativa no hi apareix descrit el procediment administratiu a seguir.

Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UPC curs acadèmic 2012-2013. Article 4.1.4. Resultats de l’avaluació de les assignatures.


En finalitzar el període lectiu, el professor o professora responsable de l'assignatura consigna les qualificacions descriptiva i numèrica de les estudiantes i estudiants matriculats a l'informe d'avaluació, el signa i el lliura al centre, que, si escau, l'eleva a definitiu..”


MARC LEGAL
El tancament de les actes es un procés administratiu que dóna constància oficial a les qualificacions obtingudes pels alumnes durant el curs. Al ser un procés legislativament vinculant, el seu funcionament hauria d'estar registrat en la normativa de la UPC que depèn directament de la LUC (Llei Universitats Catalanes). Tot i així, en l'esmentada normativa no es troba cap referència directa al concepte: tancament d'actes. D'altra banda si s'especifica que l'avaluació curricular de cada alumne hauria de dur-se a terme durant el període lectiu del curs i que totes les dates específiques de matriculació, avaluació i inici i tancament de curs depenen del calendari acadèmic vigent emès per la UPC. Aquestes dates són susceptibles a canvi mentre es mantinguin dintre de l'esmentat calendari i els problemes que comporten són d'organització administrativa.

“Estatuts de la UPC. Article 28. Funcions”Són funcions bàsiques dels centres docents:
a) Organitzar acadèmicament i administrativament els ensenyaments que té encomanats.
b) Establir la pròpia normativa acadèmica i d’avaluació, en el marc del que preveu la normativa de la Universitat.
c) Elaborar l’encàrrec docent, acordar amb els departaments els criteris i la proposta docent per materialitzar-lo, i nomenar el professorat responsable de les diferents assignatures, en el marc dels plans d’estudis i d’aquests Estatuts.
d) Organitzar i gestionar administrativament l’activitat acadèmica dels estudiants i estudiantes del centre docent.
e) Avaluar acadèmicament el rendiment dels estudiants i estudiantes del centre.

“Estatuts de la UPC. Article 30. Funcions”Són funcions bàsiques dels departaments:
a) Coordinar i desenvolupar la docència de grau i màster universitari que els ha estat encomanada.
b) Coordinar i desenvolupar programes de doctorat, d’acord amb l’Escola de Doctorat.
c) Elaborar propostes sobre la creació, modificació i supressió de màsters universitaris.
d) Vetllar per la qualitat dels ensenyaments impartits i promoure la millora docent.
e) Dur a terme l’avaluació dels coneixements dels estudiants i estudiantes, d’acord amb les directrius dels centres docents


PARTICULARITATS

1.- BEQUES
El conjunt de beques del ministeri es lliuren a l’Octubre, per tant, posposar les actes fins llavors no afectaria ls estudiants que depenen de la resolució d’aquestes.

2.-ERASMUS
1. En principi el fet de que no et matriculis no és problema ja que la universitat de destí no rep diners de la UPC i per tant li és igual si has pagat o no i com que no s'haurà tancat el curs, seguiràs sent estudiant de la UPC i per tant la teva carta d'estudiant segueix sent vàlida.

2. Pel que fa a la beca ERASMUS (que és la que dóna la UE) es dóna si tens la carta d'estudiant ERASMUS que si ja t'han acceptat a la universitat de destí ja la tens. I l'altre beca la dóna la EUETIB i per tant no hi haurà cap problema.

3. L'únic problema que hi podria haver seria al tornar de l'ERASMUS que en el cas que no s'haguessin tancat les actes encara, llavors no podries convalidar el que has fet fora fins que es tanquessin les actes i et poguessis matricular. Aquesta opció, però, és totalment improbable ja que no contemplem la opció d’arribar a dates tan avançades del curs sense haver tancat les actes.

3.- FINAL DE GRAU

Després de dures negociacions es va acordar que la gent que finalitza aquest any ho farà amb total normalitat, per tant excepcionalment es tancaran actes per aquests estudiants.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada